Viggo Sundvold
Merkevarestrateg og historieforteller
Viggo er sannsynligvis den første av oss du vil bli kjent med. Han begynner alltid første møte med en rekke spørsmål for å kunne avdekke konkrete mål, verdier og andre ønsker du måtte ha for din merkevare. Sammen med Jan Erik er hans rolle å gjøre grundige analyser av marked, produkt og idealkunden, for så å avdekke din merkevares unike markedsposisjon. Vi kaller dette første møtet en «Discovery.»
Viggo gjør seg absolutt mest verdifull når han setter seg ned med disse analysene og utvikler en av sine tredelte vekststrategier. Han er fanatisk opptatt av eksponentiell vekst og sørger alltid for at oppmerksomhetsstrategien, salgsstrategien og bevaringsstrategien jobber i synergi og dermed skaper en snøballeffekt. Det unike med denne strategien er ikke bare at den er konstruert fra bunnen av for eksponentiell vekst. Den tilrettelegger også for en økonomisk bærekraftig vekst. I praksis betyr dette at du som oppdragsgiver ikke behøver å investere flere millioner for å kunne iverksette din merkevares nye (eller oppdaterte) satsning. Du minimerer risikoen ved å la investeringene vokse i takt med merkevaren. Du vil med stor sannsynlighet se et økt overskudd alt etter første eller andre høysesong!
Viggo videreformidler og overser deretter at overnevnte vekststrategi blir ytterligere forsterket av det kreative teamet i Remedy Media. Dette teamet ledes av Denice (designstrategi) og Kasper (videoproduksjon). Viggo deltar som alle de andre igjennom hele produksjonsfasen og fargekorrigerer også filmen til slutt!
Viggo begynte å studere markedsføring i 2010 og startet sin karriere med salg og digital markedsføring i treningsbransjen. Det fantes ingen formell utdanning for dette på denne tiden så med unntak av en halv Bachelor i markedsføring har Viggo gått livets skole. Han var bla. en av de aller første i Norge som tok i bruk avansert Facebook-annonsering (dark posts etc.).
Viggo fikk fokuset vekk fra taktikker og over på strategi i forbindelse med et feilslått prosjekt han dro i gang i treningsbransjen i 2015. Han sier selv at han var god på digitale markedsføringstaktikker, men manglet sårt strategisk kompetanse. Dette ble en smertefull og dyr erfaring! Heldigvis medførte dette at han ble besatt av å mestre digital markedsstrategi.
I 2017 begynte Viggo og Denice å jobbe sammen med å bistå andre bedrifter med digital markedsføring. Den enorme rekkevidden Denice hadde på Instagram sparket opp spennende nye dører i både Europa og Asia. Fra 2017-2019 reiste de derfor jorda rundt og konsulterte en rekke små og mellomstore bedrifter. De fikk også mulighet til å samarbeide med noen veldig store bedrifter. Primært gjorde de annonsering og innholdsproduksjon (det taktiske). Men behovet for mer langsiktig strategisk planlegging var den klart mest etterspurte tjenesten. De la merke til at de små og mellomstore bedriftene lette etter nye kunder over alt. Mens de store visste akkurat hvordan de vokste, og var langt mer fokusert i sin markedsføring. De lærte også at det i praksis bare finnes fem bærekraftige kilder til nye kunder. To av disse var spesielt godt egnet for små og mellomstore bedrifter, men ble sjokkerende sjeldent benyttet! De forstod tidlig at her finnes et stort vekstpotensial for de små og mellomstore! De valgte å bistå bedrifter med fokus på kvalitet og service i stedet for pris. Det var da spesielt innen hotell, restaurant og eiendomsutvikling at strategiene hadde størst suksess.
De vendte tilbake til Norge da de ventet barn høsten 2019. Så kom brått pandemien, hvilket ga mye tid til refleksjon. De analyserte prosjektene de hadde deltatt i, samt en klynge med tech start ups. Det var mulig å trekke tydelige paralleller mellom deres mest suksessfulle prosjekter og flere av verdens raskest voksende tech-startups. Dette dannet grunnlaget for hva som skulle vise seg å bli Remedy Media, sommeren 2021.